poniedziałek, 28 lutego 2011

Ptysiowa przyjemność

Zachęcam Was do skorzystania z poniższego przepisu na pyszne ptysie. Zawsze mi się wydawało, że zrobienie ciasta ptysiowego jest skomplikowane ale przekonałam się, że wcale tak nie jest i miałam ogromną frajdę nie tylko z ich zjedzenia, ale przygotowania. Enjoy!

SKŁADNIKI:
Ciasto:
100g masła
185g kubka mąki (dwa razy przesianej)
6 lekko roztrzepanych jajek
2 kubki cukru

PRZEPIS:

1. Do garnka o grubym dnie włożyłam masło, zalałam 3/4 szklanką wody i mieszałam na średnim ogniu do momentu zagotowania.

2. Następnie zdjęłam garnek z ognia i szybko wymieszałam z mąką.

3. Po dodaniu maki postawiłam garnek z powrotem na ogień i mieszałam drewniana łyżką do momentu aż ciasto zebrało się z jednej strony garnka. Może się to wydawać niemożliwe, ale tak właśnie się stało :). Następnie odstawiłam ciasto do przestygnięcia.

4. Gdy ciasto wystygło zaczęłam stopniowo dodawać roztrzepane jajka. Dodawałam po 4 łyżki i dokładnie mieszałam całe jajka będą zużyte a ciasto gładkie i lśniące.

5. Rozgrzałam piekarnik do 195 stopni i ustawiłam na tryb termoobiegu. Następnie musicie zdecydować jakiej wielkości chcecie ptysie. Ja lubię ptyś konkret także ciasto nakładałam dużą łyżką. Ponieważ ptysie się rozrastają i pęcznieją to zostawiałam kilka centymetrów odległości między jednym z drugim. Jak nałożycie ciasto na blachę i włożycie do piekarnika do skropcie blachę wodą. Pieczcie około 20 minut. Pamiętajcie, że ptysie na jednej blaszce muszą być mniej więcej tej samej wielkości bo inaczej nierówno się upieką. Po upieczeniu wyłączcie piekarnik i odczekajcie chwile zanim je wyjmiecie z piekarnika, żeby Wam nie opadły - bo takie niespodzianki też miałam.

Gdy już macie wszystkie ptysie to możecie wybrać nadzienie :) Może to być krem waniliowy, budyń, albo bita śmietana. Oczywiście nadzienie może być też na ostro :) Co kto lubi.
Ja mam przepis na fantastyczny krem waniliowy z Grand Marnier... ale o tym wieczorem :)

No i obiecany przepis na słodkie nadzienie.

SKŁADNIKI:
375 ml mleka
1 laska wanilii
3 żółtka
1/4 szklanki cukru
2 łyżki mąki
1/4 szklanka Grand Marnier
375ml śmietany

PRZEPIS:

1. Do garnka wlałam mleko i wrzuciłam przekrojoną laskę wanilii. Podgrzewałam do momentu gdy mleko prawie się zagotowało. Następnie odstawiłam do ostygnięcia.

2. Żółtka, cukier i mąkę wymieszałam aż do powstania gęstej bladej masy.

3. Garnek z waniliowym mlekiem wstawiłam z powrotem na kuchenkę i gotując na małym ogniu dodawałam mieszankę mąki, cukru i żółtka. Gotowałam do momentu aż mieszanka zgęstniała. Uważajcie, żeby nie przypalić kremu ;) Następnie zdjęłam garnek z ognia, przykryłam folią i odstawiłam do ostygnięcia.

4. Pod koniec ubiłam na sztywno śmietanę i wymieszałam z ostudzonym kremem.

5. Następnie przełożyłam krem do szprycy i nadziałam ptysie.

Polecam ten krem ponieważ smakuje naprawdę fantastycznie !!! :)

Oto zdjęcie ptysiaków :)

5 komentarzy:

  1. A właśnie wczoraj mi się marzyły takie okrągłe ptysie i miałam szukać przepisu. Teraz już nie muszę. Wspaniałe!

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj to cieszę się :) Dobry timing wybrałam :) Jeśli lubisz wanilię i Grand Marnier to zapraszam wieczorem po przepis na pyszne ptysiowe nadzienie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mnie też się wydawało, że to skomplikowane. a wyglądają tak pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję Asieja :) Naprawdę polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. cudne ptysie:) chetnie siegne po kilka tych malych pysznosci:)

    OdpowiedzUsuń